Ison Numeron joukkorahoituskampanja keräsi yhteensä yli 25 000 euroa. Summalla on merkittävä vaikutus lehden tulevaisuudelle.
Ison Numeron toimistolla hihkaistiin ilosta pari viikkoa sitten, kun kolmatta kuukautta kestänyt joukkorahoituskampanja päättyi 20. lokakuuta. Lähes 300 ihmistä ympäri Suomen osallistui kampanjan tukemiseen.
Valtaosa rahoituksesta kerättiin Mesenaatin kautta, mutta tukea tuli huomattavasti myös suorien lahjoitusten ja tukitilausten muodossa. Saimme myös tärkeää henkistä tukea viestitse ja puhelimitse Ison Numeron ystäviltä.
”Meille oli nöyräksi tekevä kokemus nähdä kuinka lehden ympärille syntynyt yhteisö puhalsi yhteen hiileen. Suurelta yleisöltä saamamme tuki oli kerrassaan ennennäkemätöntä”, sanoo lehden perustajiin kuuluva Janne Hukka.
Kampanja avattiin, sillä kulujen kasvun ja hallituksen leikkauspolitiikan vuoksi lehden myyjien tulevaisuus on uhattuna.
Iso Numero on tehnyt töitä köyhyyden ja syrjinnän poistamiseksi jo vuodesta 2011. Isoa Numeroa voi myydä kuka tahansa tuloja tarvitseva. Vuosien aikana yli 1000 eritaustaista ihmistä on pukenut lehden myyjäliivit päälleen ja samalla parantanut omaa arkeaan lisätulojen ja kanta-asiakkaiden tuella. Myyjät ovat ansainneet työllään yhteensä yli 1,8 miljoonaa euroa tuloja.
Vaikuttavuudestaan huolimatta Iso Numero toimii edelleen pienen yrityksen resursseilla. Tänä vuonna yhdistyksen vastaanottamiin julkisiin tukiin on kohdistunut kymmenien tuhansien eurojen leikkauksia, ja arvioiden mukaan lisää leikkauksia on tulossa ensi vuonna.
Vaikka valtaosa Ison Numeron tuloista tulee lehden irtonumeromyynnistä, koronavuodet, inflaatio ja taantuman aiheuttama ilmoitusmyynnin hidastuminen tarkoittavat yhdistykselle mahdotonta yhtälöä.
Kerätyllä rahalla onkin lehden lähitulevaisuuden kannalta kriittinen merkitys. Iso Numero pystyy jatkamaan lehden tuotantoa, myyjien kouluttamista ja köyhyyden ja syrjinnän vastaista työtä keskeytyksettä.
”Kerätty rahamäärä ei ratkaise kaikkia ongelmia, mutta helpottaa ratkaisevasti tulevaisuuden suunnittelua”, sanoo Hukka.
Kampanjan aikaansaama julkisuus oli ilahduttavaa myös myyjien keskuudessa. Monet myyjät kertoivat seuranneensa joukkorahoituksen etenemistä verkossa ja saaneensa tsemppausviestejä myyntipaikoilla.
”Minulla on todella monta ystävää, jotka ovat tulleet kertomaan, että onpa hyvä että teillä on joukkorahoitus”, kertoo Ionica,yksi lehden pitkäaikaisimmista myyjistä.
Rahoituksen päättyminen menestyksekkäästi on ollut suuri helpotuksen aihe. Kampanjan aikana toimistolla käytyjen keskustelujen aikana korostui se, että monella myyjällä ei ole vaihtoehtoja arjessa selvitymiselle.
Samalla myyjät olivat tyytyväisiä lehden kampanjahintaan. Osittain heidän toiveestaan lehden kansihinta pysyy ainakin toistaiseksi 15 eurossa. Edellisen, vuonna 2017 tehdyn hinnankorotuksen jälkeen tapahtunut hintojen nousu on tuntunut myös myyjien kukkarossa. Puolet lehden hinnasta on tavalliseen tapaan myyjän tuloa.
Iso Numero on kaduilla myytävä aikakauslehti, joka tarjoaa vähävaraisille mahdollisuuksia toimeentulonsa parantamiseen. Lehteä myyvien ihmisten on usein vaikea tai mahdotonta löytää töitä muualta. Myyjä pitää itsellään puolet kansihinnasta. 14 vuoden aikana Ison Numeron myyjät ovat ansainneet työllään yli 1,9 miljoonaa euroa tuloja.