Joensuun taidemuseo esittelee visuaalisia matkapäiväkirjoja Kiinasta ja Suomesta.
Kaksi kansainvälisesti arvostettua nykytaiteilijaa, suomalainen Nanna Susi, 51, ja kiinalainen Canal Cheong Jagerroos, 50, kohtasivat toisensa vuonna 2015. Tapaamisen tuloksena käynnistyi Blue and Red -projekti, jonka myötä taiteilijat tutustuivat Kiinaan ja Suomeen junilla matkustaen.
”Halusin, että matkustamme junalla, koska se on hidasta ja fyysistä. Siinä ehtii katsoa ulos, nähdä miten maisemat vaihtuvat ja kohdata arkisia asioita. Matkustaessa en maalaa vaan ajattelen. Toisaalta kotikaupungissa työhuoneella tapahtuva maalaaminenkin on eräänlaista matkustamista”, Susi kertoo.
Projektin tavoitteena oli lisätä ja syventää kulttuurienvälistä ymmärrystä. Matkat kuljettivat kaksikon läpi erilaisten tapojen, perinteiden, arvojen ja tunnetilojen. Kokemukset tallentuivat taideteoksiksi.
”Vaikka Suomi ja Kiina ovat hyvin erilaisia maita ja kulttuureja, on niissä myös yhteneviä piirteitä. Molemmissa maissa ihmiset arvostavat perhettä, ystävyyttä, yhdessä vietettyjä ruokailuhetkiä, turvaa ja luottamusta. Ristiriidat syntyvät peloista ja tietämättömyydestä”, Susi pohtii.
Kiinassa taiteella ja estetiikalla on pitkä perinne, joka ulottuu tuhansien vuosien päähän. Maisemamaalaus ja kalligrafia ovat edelleen suosittuja. Nykytaide on sen sijaan uusi ilmiö. Sen lähtökohtana pidetään vuonna 1978 päättynyttä kulttuurivallankumousta.
”Nykytaide on kiinalaisille vielä vierasta, mutta he ovat siitä äärimmäisen kiinnostuneita. Nykytaiteilijoita on maassa paljon, sen sijaan nykytaidetta esitteleviä museoita ja gallerioita on vain suurimmissa kaupungeissa, kuten Shanghaissa ja Pekingissä”, Susi kertoo.
Blue and Red – Kaksi matkaa, Joensuun taidemuseo 23.5.–27.10.2019.
Teksti Minnamaria Koskela
Tämä on Ison Numeron ilmainen näytejuttu kesälehdestä 2019. Osta lehti kadulta ja tue myyjän työtä.
Iso Numero on kaduilla myytävä aikakauslehti, joka tarjoaa vähävaraisille mahdollisuuksia toimeentulonsa parantamiseen. Lehteä myyvien ihmisten on usein vaikea tai mahdotonta löytää töitä muualta. Myyjä pitää itsellään puolet kansihinnasta.