Joka neljäs vanki osallistuu vankeusaikanaan jonkinlaiseen koulutukseen. Mahdollisuudet kouluttautumiseen ovat rajalliset, mutta jos motivaatiota on, opiskelu voi katkaista vankilakierteen. Vaikeinta se on nuorimmilla vangeilla.
Opettaja piti Aleksista, koska tämä oli putkiasentajaksi opiskelevista ainoa, joka tuli aina ajoissa ja oli paikalla joka päivä. Kun opinnot olivat lopuillaan, opettaja ja Aleksi juttelivat. Opettajan poika oli töissä rakennusalan yrityksessä, johon opettaja voisi suositella Aleksia töihin.
Aleksi lähetti työhakemuksen, ja kun hän oli matkalla takaisin Suomenlinnan vankilaan, työpaikalta soitettiin ja pyydettiin haastatteluun. Nyt Aleksi on valvotussa koevapaudessa ja töissä. Hän ei esiinny tässä jutussa omalla nimellään.
Aleksi on melkeinpä paras mahdollinen esimerkki siitä, miten vankilasta voidaan koulutuksen ja työn kautta palata takaisin siviiliin. Ikävä kyllä hänen tarinansa ei ole kovin tavallinen.
Vankien opiskeluun käyttämä aika on ollut hienoisessa kasvussa parin viime vuoden ajan, mutta edelleen heidän toiminta-ajastaan vain kymmenisen prosenttia kuluu opiskeluun. Noin joka neljäs vanki osallistuu johonkin koulutukseen vuosittain. Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteena on nostaa opiskeluun käytetty aika 20 prosenttiin ensi vuoden loppuun mennessä.
Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että etenkin tutkintoon johtava opiskelu vankeusaikana vähentää rikosten uusimisriskiä ja vankilaan paluuta, sanoo erityisasiantuntija Kati Sunimento Rikosseuraamuslaitokselta.
”On helpompi työllistyä, ja sitä kautta saa tuloja ja järkevää tekemistä”, hän sanoo.
Miten yhä useampi vanki saataisiin opiskelemaan, erityisasiantuntija Kati Sunimento?
1 Tarjonta kuntoon
Tärkeintä olisi saada koulutustarjonta vankiloissa monipuoliseksi, jotta vangille aidosti löytyisi koulutusta, josta hän on kiinnostunut ja joka olisi hänen sen hetkisten tarpeidensa mukaista.
2 Resursseja lisää
Tarjonnan lisääminen tietysti tarkoittaa, että pitäisi löytyä resursseja, jotta oppilaitokset voisivat palkata riittävästi opettajia vankiloihin. Ammatillisen koulutuksen osalta rahoituksessa on vuoden 2018 alusta huomioitu vankilaopetuksen erityispiirteet, mutta perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja vapaan sivistystyön koulutuksissa näin ei valitettavasti ole.
3 Digitalisaatio maaliin
Digitaalisten opiskelumahdollisuuksien kehittäminen edelleen on tärkeää.
Teksti Esa Salminen
Kuvat Saara Mansikkamäki
Tänä on katkelma Ison Numeron jutusta, joka on julkaistu kokonaisuudessaan lehdessä #42 (joulukuu 2019). Osta lehti kadulta ja tue myyjän työtä.
Iso Numero on kaduilla myytävä aikakauslehti, joka tarjoaa vähävaraisille mahdollisuuksia toimeentulonsa parantamiseen. Lehteä myyvien ihmisten on usein vaikea tai mahdotonta löytää töitä muualta. Myyjä pitää itsellään puolet kansihinnasta.