Ison Numeron lähtökohtainen idea on hyvin simppeli: toimitetaan aikakauslehteä, jota on kiva lukea ja myydä. Myyjä ostaa lehden etukäteen ja saa näin kadulla lehden kansihinnasta puolet, joten lehteä myymällä voi hankkia tuloja.
Ihan ensimmäisten Iso Numero -lehtien sisältö koottiin vuonna 2011 materiaaleista, joita sitä kustantaneen Kulttuuri-, tiede- ja mielipidelehtien liitto Kultti ry:n jäsenlehdet ystävällisesti lahjoittivat. Uudelleenjulkaistujen juttujen osuus pieneni lehti lehdeltä, sillä toimituksella oli halu tehdä omannäköistä lehteä eikä pelkästään kokoelmaa kulttuurilehtien valituista paloista.
Syksyllä 2018 Iso Numero irtautui Kultista ja nyt lehteä kustantaa Isot Tekijät ry. Uudella yhdistyksellä ei ole muuta toimintaa kuin lehden julkaisu ja myynti sekä myyntityöhön liittyvät koulutukset ja muut oheistoiminnot. Uuden kustantajan myötä lehden sisältö on muuttunut: artikkelit ovat pitkälti omia. Juttuja käännetään jonkin verran muissa maissa ilmestyvistä katulehdistä. Paras vertaisapu tulee toisilta katulehtien tekijöiltä, sillä muihin aikakauslehtiin Iso Numero vertautuu huonosti.
Yhdeksi lehden ansioksi on muodostunut myös freetoimittajien ja -valokuvaajien työllistäminen työmarkkinoilla, jotka muuttuvat päivä päivältä epävarmemmiksi. Lehti ei ole hyväntekeväisyyttä eikä apua, vaan se on keino hankkia lisää tuloja. Kun yksille tarjotaan työllistymismahdollisuutta, tuntuisi minusta päätoimittajana kummalliselta tarjota toisille samaan aikaan vain hyvää mieltä.
Lehti ei ole hyväntekeväisyyttä eikä apua, vaan se on keino hankkia lisää tuloja.
Yksi tärkeimmistä syistä siirtyä oman kustantajan alaisuuteen oli se, että Ison Numeron toiminnasta haluttiin tehdä mahdollisimman pitkäjänteistä. Tähän liittyy ajatus, että Iso Numero on yhteiskunnallinen yritys. Lehdenteolle on laskettu budjetti ja sen tekijöiksi on pyydetty ammattilaisia. Koska painotamme yrittämistä, meidän pitää hyväksyä, että tuotteen tekemisestä syntyy kuluja.
Ei ole realistista odottaa, että vaikka yksi toimittaja tai valokuvaaja tekisikin työnsä vapaaehtoisena, sitä voisi hänen sairastuessaan tehdä joku muu ilmaiseksi. Lehti ei jää ilmestymättä sen takia, että joku osanen tippuu eikä tilalle saadakaan ilmaista tekijää.
Yhteiskunnallinen yrittäjyys tarkoittaa sitä, että kaikki tuotto, jota lehdenteosta saadaan, kohdistuu suoraan lehdentekemisen edellytysten parantamiseen. Yksi osuus on freetoimittajien palkkiot. Mitä tyytyväisemmät tekijät, sitä parempi lehti.
Hannele Huhtala
Päätoimittaja
Tämä on Ison Numeron näytejuttu, joka on julkaistu alunperin toukokuussa 2019. Osta lehti kadulta ja tue myyjän työtä.
Iso Numero on kaduilla myytävä aikakauslehti, joka tarjoaa vähävaraisille mahdollisuuksia toimeentulonsa parantamiseen. Lehteä myyvien ihmisten on usein vaikea tai mahdotonta löytää töitä muualta. Myyjä pitää itsellään puolet kansihinnasta.